Mikä selittää pilvipelaamisen suosion?

Pelaamisen kehitysaskelia on ollut hurja seurata viimeisen 10 vuoden aikana. Uusin teknologia on pilvipelaaminen, eli cloud gaming, on uusin teknologien riemuvoitto ja tänä vuonna kaikki teknologian suuret yritykset, kuten Google, Amazon ja Microsoft, kehittävät oman pilvipelaamisen tuotteitaan. Tosin vielä melko vaihtelevin menestyksin. Joillekin pilvipelaaminen oli suuri menestys, toiset suurfirmat hakevat vielä oikeaa konseptiaan pilvipelaamisen maailmassa. Yksi asia on kuitenkin varma: vuoden 2021 suosituimmat pelit tarjoavat pilvipelaamisen mahdollisuuden.

Pelaamisen kehitys hurjaa

Pelaamisen kehitys viimeisen vuosikymmenen aikana on ollut käsittämättömän nopeaa. Vielä vuonna 2010 suosituin peli Call of Duty: Black Ops vei noin 12 GB kovalevytilaa, eivätkä normaalit tietokoneet pystyneet pyörittämään niin valtavan kokoista peliä. Markkinoille tuli peli-pc:t, joiden myynti nousi räjähdysmäisesti 2010-luvulla. Ohessa pelituolien, pelinäppäimistöjen ja hiirien valmistajat hieroivat käsiään, kun myyntikäyrät näyttivät ylöspäin.

Sosiaalinen media ja striimaus ovat kuitenkin tulleet jäädäkseen ja pelimaailma on muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana. Uusia peliyhtiöitä on viimeisen 10 vuoden aikana myös perustettu räjähdysmäiseen tahtiin, mikä on tarkoittanut pelitarjonnan laajentumista ja teknologiaosaamisen kasvua pelimaailmassa. Suomi on ollut teknologiaosaamisen kärjessä, kun suuret suomalaiset pelitalot ovat kehittäneet koko ajan uusia innovaatioita kuluttajille.

Striimaus on muuttanut pelaamista kuitenkin ehkä eniten. Twitch ja Youtube, molemmat 2010-luvun ilmiöitä, ovat tuoneet pelaamiseen mukaan yhteisöllisyyden. Nyt ei tarvitse pelata enää yksin, vaan voi nauttia pelaamisesta kaverin, joukkueen tai vaikka koko peliä rakastavan yhteisön kanssa. Eivätkä kaikki ole pelaajia, vaan esimerkiksi Twitchin kautta pelaamista voi seurata reaaliajassa. Ja niitä seurataankin oikein urakalla. Parhaimmillaan striimaajia on ollut alustalla yli 4 miljoonaa, ja striimejä katsotaan Twitchin kautta yli 30 miljoonaa tuntia päivässä.

Yrityksille pelin ja pelaamisen kehittyminen on tarjonnut myös uusia kanavia tehdä rahaa. Vielä muutama vuosi sitten peliyhtiöt saivat rahansa myymällä fyysistä peliä kaupassa tai verkkokaupassa. Paketti tuli kotiin ja peli asennettiin joko pelikonsoliin tai tietokoneeseen. Kyse oli yhdestä maksusta, johon piti laittaa hyvät katteet. Nyt pilvipelaamisen ja verkkopelaamisen myötä pelien aikana tapahtuvat ostot ovat mahdollisia. Aivan kuten mobiilipeleissä, itse pelin hankkiminen voikin olla lähes ilmaista. Mutta jos haluat edetä pelissä, on maksettava lisää. Se on kätevä tapa pitää kuluttaja koukussa peliin ja saada tuloja peliyhtiöille ja pelialustoille, jolla pelejä pyritetään.

Mitä on pilvipelaaminen?

Pilvipelaamisen avulla perinteiset konsolit jäävät historiaan. Pelien lataaminen ja nykyään jo vanhakantaiset levykkeet eivät ole enää pilvipelaamisen sanastoa, vaan pelaaminen tapahtuu jatkuvasti verkossa eli pilvessä. Niinpä monelle esimerkiksi Xboxin pelaajalle pilvipelaaminen voi mullistaa koko pelikokemuksen. Hitaat latausajat ja levykkeiden käsittely jäävät kokonaan unholaan pilvipelaamisen, eli cloud gamingin, maailmassa.

Pilvipelaamisen suurin valttikortti on kuitenkin se, että enää ei ole väliä, pelataanko peliä tietokoneella, mobiililaitteella tai älytelevisiolla. Koska peli on verkossa ei fyysisiä levykkeitä tarvitse ja samaan peliin pääsee käsiksi helposti kaikilla pelialustoilla. etenkin mobiilipelaamisen suosio tulee lisääntymään hurjaa vauhtia pilvipelaamisen kautta.

Pilvipelaaminen kiinnostaa isoja

Pilvipelaaminen ja pelimaailman kehitys on aina kiinnostanut isoja teknologiayrityksiä, joiden ympärillä kuluttaja on päivittäin tekemisissä. Google, Amazon ja Microsoft ovat viimeisien kuukausien ja jopa vuosien aikana tehneet valtavasti työtä pilvipelaamisen saralla ja haluavat olla mukana pelimaailman muutoksessa.  Google on tuonut markkinoille oman Google Stadian. Amazon Luna on tullut ryminällä markkinoille ja Microsoftin xCloud haluaa myös osansa kuluttajistaan.

Google Stadialle vuosi 2020 oli jo hyvä. Tämän ja ensi vuoden puolella se laajentaa pelitarjontaansa vieläkin enemmän, kun sen kautta pystyy pelaamaan mm. Cry 6:ta, FIFA 21:tä, Maddeniä ja kymmeniä muita jo olemassa olevia pelejä. Eikä Google Stadia halua kehittyä pelkästään maksullisten pelien kanssa, vaan se aikoo tuoda palveluitaan myös ilmaispelien puolella, joten kaikilla on mahdollisuus nauttia sen uudesta teknologiasta.

Yritykset taistelevat myös tällä hetkellä pelien yksinoikeuksista. Trendi on sama kuin elokuvien ja sarjojen striimipalveluilla, eli kuka saa sen suosituimman ja parhaimman pelin itselleen ja vain itselleen. Yksinoikeus ei ole uusi asia pelimaailmassa, mutta sen merkitys tulee varmasti tulevina vuosina kasvamaan, kun pilvipelaaminen lisääntyy entisestään.

Kuukausimaksulla pelaamaan

Amazon Luna tuli markkinoille vuoden 2020 aikana. Malli on hieman erilainen kuin Google Stadiassa, sillä sen konsepti muistuttaa paljon Netflixiä. Kuukausimaksulla saa listan peleistä, joita pääsee pelaamaan. Amazonin teknologia on monien asiantuntijoiden mielestä ollut hieman parempi kuin Googlen, mutta Google kehittää Stadiaansa varmasti Lunan tasolle.

Amazon Lunaa voi pelata kaikilla alustoilla. Valittavan on sovellus mobiilipelaamiseen, 4K-televisiopelaaminen tai perinteinen tietokoneella pelaaminen. Ainoastaan pelaajan nettiyhteyteen ja sen nopeuteen nämä yhtiöt eivät voi vaikuttaa.

Siinä missä Google ja Amazon ovat verrattain uusia yrityksiä pelimaailmassa, Microsoftin xBox on kaikille tuttu. xBox on vienyt viimeisen 10 vuoden aikana pelaamisen uudelle tasolle, niinpä Microsoft haluaa myös olla mukana pilvipelaamisen kehityksessä. xCloud on Microsoftin vastaus Googlelle ja Amazonille. eikä huono vastaus olekaan. xCloudin pelitarjonta on jo nyt valtava, ja lisää on luvassa vuoden 2021 aikana. Uunituoreen xCloudin Game Passin kautta pääsee pelaamaan kasapäin huippupelejä: tarjonnasta löytyy mm. Halo Infinite, The Ascent, Warhammer 40K, Skatebird, ja Good Life.

Pilvipelaaminen valtava bisnes

Ei ole ihme, että suuret teknologiajätit ovat mukana pilvipelaamisen kehityksessä. Vuonna 2020 pilvipelaaminen tuotti yrityksille noin 500 miljoonaa dollaria. Vuonna 2021 luvun ennustetaan kaksinkertaistuvan eli luku lähentelee jo miljardia dollaria. Eräiden laskelmien mukaan vuonna 2021 pilvipelaamisen tuotto voi olla jopa 4 miljardia dollaria. Ja luvut kasvavat vuosi vuodelta. Laskelmien mukaan vuonna 2025 olla jo astronomisissa lukemissa, sillä pilvipelaamisen kautta tuotettu voitto saattaa olla jopa 12 miljardia dollaria.

Pilvipelaamisen suosio tulee siis lähivuosina kasvamaan todella paljon seuraavien lähivuosien aikana. Pilvipelaamisen suosion edellytyksenä on kuitenkin hyvin toimiva nettiyhteys. Tavallinen 4G-verkko voi tuottaa vaikeuksia pilvipelaamisen sujuvuuden kannalta, joten pilvipelaamisen ystävät odottavat innolla uuden 5G-verkon laajentumista.

Esimerkiksi jo nyt Microsoftin Xbox-pelejä pystyy pelaamaan Microsoftin pilvipelipalvelun, xCloudin avulla Android-älypuhelimissa. Nykyinen 4G-verkko tuo kuitenkin omat haasteensa xCloudin mobiilipelaamiseen, joten 5G on lähes välttämätön saumattomaan pelaamiseen.

5G on pilvipelaajien iloksi laajentumassa nopeasti Suomessa. Nyt jo reilusti yli miljoona suomalaista voi nauttia 5G-yhteyksistä ja sitä kautta myös nopeasta pilvipelaamisesta.

Usko siihen, että pilvipelaaminen ja 5G ovat tulevaisuutta on se, että useat laajakaistoja tuottavat yritykset ovat mukana pilvipelaamisen kehittämisessä ja tarjoamassa omia alustojaan peleille. Näillä yrityksillä on luonnollisesti oma lehmä ojassa, sillä 5G-verkon hankkiminen on kalliimpaa kuin perinteinen 4G-sopimus.

Vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 95 prosenttia pelaajista olisi valmis maksamaan enemmän nopeammasta nettiyhteydestä. Heistä 60 prosenttia olisi valmis maksamaan puolet enemmän nykyisestä verkkosopimuksestaan. Halu päästä 5G-verkon lähettyville on siis suuri ja juuri tuohon kysyntään verkkoyhtiöt yrittävä kuumeisesti löytää ratkaisua.

Tulevaisuudessa siis perinteiset pelikonsolit tulevat häviämään kotitalouksista pysyvästi. Vielä niiden hautajaisia ei kuitenkaan kannata viettää, mutta konsolivalmistajat joutuvat miettimään, kuinka paljon he päivittävät vielä konsoliversioitaan, ja kuinka paljon esimerkiksi peliohjaimia uusitaan. Kuluttajat ovat myös isojen kysymysten äärellä. Missä vaiheessa konsolipelaaminen on historiaa ja pelaaminen pilvessä voi alkaa?